Elk advocatenkantoor is natuurlijk een professionele onderneming en alhoewel het uitoefenen en verdediging van de wet vaak als roeping word gezien, is het runnen en succesvol maken/houden van een advocatenkantoor in de essentie hetzelfde als het runnen van ieder soort kantoor en/of onderneming.
Vandaag de dag hebben veruit de meeste advocatenkantoren een website en bouwen ze aan hun online aanwezigheid. Deze aanwezigheid heeft vaak twee doelen;
- Het informeren van huidige cliënten.
- Het aantrekken van nieuwe cliënten.
Natuurlijk is online marketing niet het enige hulpmiddel voor een advocatenkantoor, maar deze word nu en in de toekomst een steeds belangrijker hulpmiddel voor elk kantoor. De volgende tips kunnen helpen om uw kantoor meer resultaat te bieden uit uw marketingactiviteiten.
Bouw vertrouwen op zowel online als offline.
Heel de advocatuur is gebouwd op vertrouwen. Eigenlijk het eerste wat een potentiele klant wilt weten is of u en/of uw kantoor betrouwbaar is en of op het kantoor gerekend kan worden bij de zaak waarbij ze u en/of uw kantoor nodig hebben.
U kunt natuurlijk, wanneer u een ‘face to face‘ afspraak heeft met een potentiele klant uw ‘know how’ demonstreren. Maar vaak is dit niet de manier waar klanten voor het eerst met u in contact komen. Vaak is het eerste contactpunt met u en de klant uw bedrijfswebsite, en bovendien dat u gevonden moet worden is het natuurlijk ook belangrijk dat u de juiste boodschap overdraagt naar u klant toe. In de praktijk betekent dit dat de potentiele cliënt content moet zijn met deze informatie en naar aanleiding hiervan contact opneemt met uw Rotterdam advocatenkantoor om verdere zaken te bespreken.
Volgens gedragsonderzoek van consumenten op het web heeft een website gemiddeld gezien minder dan 30 seconden om een bezoeker te overtuigen. Het hebben van een biografie van de advocaten die werkzaam zijn op het kantoor samen met kwalificaties en opgedane ervaring kunnen bezoekers al het idee geven dat ze hier te maken hebben met het advocatenkantoor die zei nodig hebben bij hun juridische zaak.
Optimaliseer de website van het advocatenkantoor.
De website van uw Rotterdam advocatenkantoor zou de zoektermen moeten bevatten waar uw potentiele cliënten op zoeken bij de zoektocht naar een geschikte advocaat op het internet. Om deze op te sporen kan het zeker helpen om een online marketing bureau in de arm te nemen die dit voor u verder verzorgt. Deze zullen met een zogenaamd ‘zoekwoorden onderzoek’ de juiste trefwoorden vinden waar potentiele klanten op zoeken. Op deze trefwoorden worden vervolgens de verschillende pagina’s aangepast, dit worden ook wel ‘landingspagina’s’ genoemd. Vervolgens kan met linkbuilding uw positie in de zoekmachines worden verbeterd waardoor u meer verkeer krijgt naar uw landingspagina’s, en zo meer kans heeft op potentiele klanten. Dit hele traject word ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd of in het Engels search engine optimization.
Bereik meer klanten met zoekmachine adverteren.
Eén van de meest effectieve, maar vaak ook kostbare manieren, is het direct adverteren in zoekmachines. Dit houd vaak in dat uw advertentie bovenaan de pagina’s in het gesponsorde gedeelte word geplaatst. En u betaald pas wanneer er op uw advertentie geklikt word. Omdat u alleen maar betaald wanneer er word geklikt word op uw advertentie, dus wanneer er ook echt een bezoeker op uw website komt. Is deze manier van adverteren veel effectiever dan conventionele offline advertentie methoden.
Recente reacties